*پیرامون مالیات وکلا*

همکاران محترم و گرامی همانگونه که مستحضر هستید چند سالی است که گرایش درامدی دولت از منابع نفتی و .. به سمت مالیات سوق پیدا کرده است و صرفنظر از نواقص بیشمار

 در نحوه تعیین و اخذ مالیات به صورت کلی ، انچه که در ارتباط با صنف وکالت لازم به ذکر میدانم اینستکه متاسفانه به جهت شرایط خاص شغل وکالت و وجهه اجتماعی دیرینه این شغل تیغه بران اداره دارایی متوجه عموم وکلا شده است و بعضا با بهانه قرار دادن موارد معدودی از پرونده های خاص و وکلای خاص آنها که حق الوکاله های بالا و غیر متعارفی را دریافت کرده اند،بدون توجه به تعدد بیشمار و روز افزون وکلا و واقعیت بازار کار، وکلای محترم وحتی کارآموزان محترم وکالت که در ابتدای کار خود بوده و در هزینه های ابتدایی امور وکالتی خود دچار مشکل هستند را نیز با مالیاتهای گزاف و غیر متعارف روبرو کرده اند...

بنابراین به منظور جلوگیری از بعض نقاط ضعف  موجب تعیین مالیات بی رویه و علی الراس توصیه هایی را به همکارام محترم دارم:

1-به امور مالیات خود اهتمام ورزیده وتردیدی نداشته باشید که تغافل نسبت به پرونده مالیاتی موضوع را حل نمیکند.

2-در اخذ کد اقتصادی و ارائه اظهارنامه مالیاتی سالیانه در مهلت قانونی کوشا باشیم تا از معافیتهای پیش بینی شده قانونی بهره مند شویم.

3-در صورت تغییر ادرس محل دفتر به جد دنبال اعلام آدرس جدید به دارایی باشیم چرا که کلیه ابلاغهای قانونی به آخرین ادرس اعلام شده صورت گرفته و هر گونه اعتراض بعدی در عدم ابلاغ اوراق دارایی اعم از برگ تشخیص و اراء کمسیونهای حل اختلاف مالیاتی متاسفانه مورد پذیرش قرار نمیگیرد و حتی اگر برگ تشخیص بدون ابلاغ واقعی ظرف سی روز به کمسیون حل اختلاف مالیاتی ارسال گردد متاسفانه به جهت عدم تنظیم لایحه اعتراضی طبق روال غلط حاکم بر کمسیونها  ارجاع پرونده به کمسیون بلا اقدام -ولو در حد تعدیل مالیات تعیینی - شناخته میشود و این امر موجب تعلق جرایم مضاعف به اصل مالیات بنا به مدت تعویق میگردد.

4-همکاران محترم حتی الامکان با ممیز مالیاتی خود در ارتباط بوده و او را در جریان اینکه اصولا تا چه حد به امر وکالت اشتغال دارند و در صورت اشتغال چگونگی پرونده های مورد اقدام و مبالغ حق الوکاله ، را به ممیز مالیاتی اطلاع دهند تا از تعیین علی الراس مالیات جلوگیری شود و اگر برای خود یا افراد تحت تکفل خود هزینه هایی اعم از اجاره و هزینه های درمانانجام داده اند مستندات آنها به ممیز ارایه شود تا از درآمد تعیینی کسر شود.

5- علیرغم اینکه وکلا تنها مکلف به ارائه دفترچه خاص ابطال تمبر مالیاتی خود به هنگام ثبت وکالتنامه در واحد ابطال تمبر میباشند متاسفانه اداره دارایی وکلا را موظف به تنظیم و ارائه دفترهای مخصوص درامد و هزینه میداند و در صورت عدم اقدام به این امر جریمه سنگینی برای این موضوع در نظر میگیرد لذا توصیه میشود قبل از پایان هر سال خورشیدی با مراجعه به ممیزی مربوطه دفتر مخصوص  درامد و هزینه را دریافت نمایند تا مشمول جریمه مذکور نگردند.

6- در بسیاری از موارد وکالتهای صورت گرفته با دریافت مبالغ اندک پیش پرداخت و همراه با ابطال تمبر مالیاتی مکرر در دادگاه بدوی و تجدید نظر و دیوان و اجرای احکام میباشد لذا ممیز مالیاتی مربوطه را با ارائه مستندات و قراردادهای تنظیمی با موکلین درجریان موارد مذکور قرار دهید زیرا براساس یک رویه غلط ممیزین بر اساس تعداد مهرهای دفترچه وکلا و ضرب انها در اعدادی ابداعی و بعضا تخیلی به عنوان حق الوکاله به تعیین مالیات مودی می پردازند.  

7-هر ساله به طور مرتب پیگیر مبلغ تشخیص مالیات خود باشید و در صورت واقعی بودن آن با مراجعه به سر ممیز مالیاتی درخواست تخفیف نمایید و مفاصا حساب آن سال را دریافت نمایید و در صورت غیر واقعی بودن  برگ تشخیص مالیات، در فرجه های قانونی به صورت مکتوب با ذکر دلایل به برگ تشخیص اعتراض نمایید و در جلسه رسیدگی به اعتراض در کمسیون نیز حاضر شوید تا در جلسه رسیدگی به پرونده شما نماینده کانون در کمسیون امکان دفاع مناسب از شما را داشته باشد.

8- با توجه به تغییرات عمده صورت گرفته در قانون مالیات سال 1394 که از ابتدای سال آینده اجرایی میشود و جرم انگاریهای گسترده در آن صورت گرفته و متاسفانه  در قانون مذکور با تشکیل دادسرای ویژه در ادارات دارایی نیز  موافقت شده..،توصیه میشود با مطالعه دقیق قانون مذکور از مشکلات نا خواسته  ناشی از عدم اطلاع از مقررات که از هیچ فردی به ویژه وکلای محترم پذیرفته نیست جلوگیری شود.  

                                                                                             والسلام محسن قمی احد از نمایندگان کانون وکلای استان قم در هیات حل اختلاف مالیاتی 1394/9/4

افزودن دیدگاه جدید

پرسش امنیتی

پرسش امنیتی جهت جلوگیری از تکمیل فرم توسط ربات:

5 + 5 =